Veelgestelde vragen
Elektronisch patiëntendossier: aanmelden?
Het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) kan alleen gebruikt worden als u daar toestemming voor geeft. Met dit systeem kunnen artsen tijdens avond- nacht- en weekenddiensten uw dossier raadplegen. Ook zullen ziekenhuisapotheken uw gegevens kunnen gebruiken om te zien of u bijvoorbeeld een medicijnenallergie heeft. Wij adviseren u om toestemming te geven. Wij vinden het echter belangrijk dat u zelf een keuze maakt en wij hebben er begrip voor als u ervoor kiest om niet mee te doen.
U kunt zich aanmelden voor het EPD via de site www.ikgeeftoestemming.nl
U heeft hiervoor uw DigiD nodig.
U kunt ook schriftelijk toestemming geven met dit formulier.
Kan ik een artsenverklaring krijgen voor mijn medicatie?
Er is in de media veel aandacht voor de hoge zorgkosten in Nederland. Wij krijgen vaak de vraag of een voorgeschreven medicijn wel of niet wordt vergoed. Onderstaand leest u wat wij als huisarts voor u kunnen betekenen en wat de rol van uw zorgverzekeraar is.
Wij schrijven een medicijn voor op basis van wat noodzakelijk is voor uw gezondheid. De keuze van het medicijn staat los van wat u heeft afgesproken in uw verzekeringspolis. Als huisarts kijken wij puur naar wat het beste is voor uw gezondheid. Uw zorgverzekeraar bekijkt vervolgens of u in aanmerking komt voor vergoeding van het medicijn dat door ons is voorgeschreven.
Het recept dat wij voor een medicijn uitschrijven is een medische verklaring. Het is daarom niet nodig dat wij uw zorgverzekeraar een extra medische verklaring geven. Uw zorgverzekeraar kan op basis van het recept al beoordelen of het medicijn wel of niet wordt vergoed. Op advies van onze beroepsvereniging, de Landelijke Huisartsen Vereniging, zullen wij geen extra medische verklaring meegeven bij een recept. Uw apotheker is hiervan op de hoogte.
Stoppen met roken: vergoeding voor behandeling?
Onze praktijkverpleegkundige mw. J. Steen is geregistreerd in het kwaliteitsregister Stoppen met Roken.
Dit betekent dat u bij ons terecht kunt als u wilt stoppen met roken. De behandeling bestaat uit gesprekken en eventueel medicijnen. U krijgt de behandeling vergoed van uw zorgverzekeraar.
Meer informatie over de tabaksindustrie vindt u op: TabakNee
Wist u overigens dat er in Nederland per jaar ongeveer 20.000 mensen voortijdig overlijden door tabaksrook?
Waarom kan ik geen afspraak maken aan de balie?
Wanneer de assistente u helpt aan de balie, dan kan zij de telefoon niet beantwoorden. Hierdoor moeten andere mensen langer wachten en raakt de telefonische wachtrij vol. Daardoor wordt de praktijk moeilijk bereikbaar.
Waarom krijg ik merkloze medicatie?
Veel merkgeneesmiddelen worden vervangen door merkloze geneesmiddelen. De reden hiervoor is dat merkloze middelen dezelfde werkzame stoffen bevatten, voor veel minder geld. Omdat de kosten voor de gezondheidszorg snel stijgen, is het belangrijk voor de zorgverzekeraar om niet onnodig geld uit te geven aan dure merkgeneesmiddelen. Vaak is het wel even wennen dat u een ander geneesmiddel krijgt; daarvoor hebben wij begrip.
Slechts zelden kan een bijwerking of verminderde werking worden aangetoond die wordt veroorzaakt door het merkloze geneesmiddel.
Uw zorgverzekeraar kan bepalen of een merk-geneesmiddel in uw geval vergoed wordt.
KLACHTEN/COMPLIMENTEN
Gelukkig zijn de meeste patiënten tevreden over de inzet en het werk van de medewerkers van onze huisartsenpraktijk. Een enkele keer is dat niet het geval. Wij proberen ons werk zo goed mogelijk te doen. Huisartsenzorg is mensenwerk waarbij helaas soms misverstanden ontstaan en fouten worden gemaakt.
Wat kunt u doen als u een klacht heeft?
Praat met uw huisarts
Als u ontevreden bent of een klacht heeft, dan hoeft u dat niet voor u te houden. Er zijn meerdere manieren om uw onvrede kenbaar te maken. Allereerst adviseren wij u uw klacht te bespreken met uw huisarts. Als uw huisarts niet weet dat u ontevreden bent, kan hij niets ondernemen om de klacht op te lossen. Daarom stelt uw huisarts het op prijs dat hij of zij de gelegenheid krijgt om er met u over te praten. Dat kan ook als de klacht over de doktersassistent(e) of de waarnemer gaat. U kunt de klacht (of suggestie) ook melden middels ons klachtenformulier, dit kunt u ophalen bij de praktijk. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Vindt u dit lastig of komt u er met ons niet uit, dan kunt u uw klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met u naar een oplossing van uw klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk. U kunt deze klachtenfunctionaris bereiken op telefoonnummer 088 – 022 91 91.
Als u er met uw huisarts én met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uit komt, kunt u een uitspraak over uw klacht vragen bij de geschilleninstantie huisartsenzorg. Deze onafhankelijke commissie bestaat voltallig uit een voorzitter (een (voormalig) rechter) en voorts uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris (tevens jurist).
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend.